image_pdfimage_print

دکتر پرویز درگی رئیس انجمن علمى بازاریابى ایران در خصوص بازاریابی در ورزش به خبرنگار رادیو کوهنورد گفت : هر علمی و هر فنی یک کلمه مادر دارد که مادر علم اقتصاد و بازاریابی ؛ رقابت در فروش محصول و معرفی برند است که ما این مسئله رو در یک جمله خلاصه کرده ایم و آن عالم عامل عاشق بودن است

 

رئیس انجمن علمى بازاریابى ایران در ادامه بیان کرد در سطح کشور همایش های زیادی با عنوان استارت آپ برگزار می شود اما متاسفانه در این همایش ها اصلا به بحث تجاری سازی محصول یا برند توجهی نمی شود

 

از لحاظ علمی نیز ایران در صنعت بازاریابی با جهان فاصله چندانی ندارد اما مهمترین مسئله ای که ما در ایران با آن مواجه هستیم فاصله بین صنعت و دانشگاه است که هر چه قدر مدیران باشگاه ها ، روسای هیئت های شهرستانها و استانها و در نهایت فدراسیون کوهنوردی بیشتر بحث بازاریابی و معرفی برندینگ را بدانند و بیاموزند صد در صد در این ورزش اخلاق مدار موفق تر خواهند بود

 

همچنین در سال گذشته وزیر ورزش و جوانان در همایش بازاریابی در ورزش با صراحت بیان کرد که فعالیت و حضور کارگروه های بازاریابی در فدراسیون ها و به تبع آن در هیئت های استانی و شهرستانی و حتی باشگاه ها می تواند پایگاه های استعدادیابی و قهرمانی را به پایگاه جهانی مبدل سازد اما همانطور که می بینیم در بعضی از فدراسیون ها این کارگروه به اسم ایجاد شده است و تا کنون نیز هیچ استفاده ای از تجربیات همکارانم در انجمن علمى بازاریابى ایران در فدراسیون ها و حتی هیئت ها و باشگاه ها نشده است و این جای تاسف دارد که مسئولی دلسوز در راس وزارت ورزش و جوانان راهکاری منطقی ، علمی و فنی را بیان می کند اما فدراسیون ها به خصوص فدراسیون هایی که رویکرد آنها همگانی است همچون کوهنوردی و ورزش همگانی از این راهکارها استفاده نمی کنند

بازاریابی یکی از غذاهای روزانه هر فرد محسوب می شود

این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که بازاریابی یکی از غذاهای روزانه هر فرد محسوب می شود گفت : بازاریابی و فروش همانند لوکوموتیوهای یک قطار می باشد که وقتی فروش یا معرفی برندی اتفاق می افتد همه لوکوموتیوهای این قطار به هم پیوسته هستند تا فروش داشته باشیم

تولید بدون فروش یعنی زباله ای که هیچ سودی برای فردی ندارد

کنت بلان چار در این باره می گوید : تولید بدون فروش یعنی زباله ای که هیچ سودی برای فردی ندارد و همچنین بازاریابی حیات یک سازمان محسوب می شود یعنی حیات فدراسیون ، هیئت های استانی و شهرستانی و به تبع آن حیات باشگاه های کوهنوردی است

 

دکتر پرویز درگی رئیس انجمن علمى بازاریابى ایران در خصوص اینکه بازاریابی در ورزش از مهمترین مسائل ترویج سلامت محسوب می شود گفت : در دانشگاه ها رشته بازاریابی ورزش تدریس می شود و مشاورین بازاریابی ورزشی می توانند در بدنه فدراسیون ها و هیئت ها و همچنین باشگاه ها وارد شوند تا بتوانیم به راحتی از ورزش به خصوص ورزش کوهنوردی درآمدزایی خوبی داشته باشیم و اگر فدراسیون ها طبق دستور وزیر ورزش و جوانان که در همایش بازاریابی در ورزش بیان کردند به این مقوله مهم اهمیت بیشتری دهند ایران جزو ثروتمندترین کشورها در بحث ورزشی خواهد بود

رتبه ایران در تولیدات داخلی لوازم ورزشی کوهنوردی ؟!

به طور مثال تولیدات داخلی لوازم ورزشی به خصوص لوازم کوهنوردی ، ایران را به یک قطب خوبی در سطح خاورمیانه و سپس در سطح جهان تبدیل خواهد کرد و روسای فدراسیون ها به خصوص رئیس فدراسیون کوهنوردی که در آستانه انتخابات این فدراسیون نیز قرار داریم می بایست در راستای سخنان مقام معظم رهبری مدظله العالی و شعار سال حرکت کند

 

 

همچنین برگزاری مسابقات ورزش کوهنوردی نیز می تواند به صنعت ورزش کشور و پایگاه قهرمانی کمک شایانی نماید که هر دو مقوله تولیدات داخلی لوازم ورزشی و برگزاری مسابقات ، صنعت پولسازی برای ایران به خصوص ورزش کوهنوردی است که در عین حال شادی آفرین و سلامت روحی و جسمی جامعه را نیز در منطقه بالا می برد

 

رئیس انجمن علمى بازاریابى ایران به روسای فدراسیون ها ، هیئت های سراسر کشور و باشگاه های ورزشی به خصوص کوهنوردی توصیه کرد و گفت : مدیران باشگاه کوهنوردی می توانند همانند باشگاه های فوتبال مثل باشگاه فوتبال بارسلونا که یکی از تیم های بزرگ و جهانی است عمل کنند و به جامعه با اخلاق کوهنوردی کشور خدمت کنند تا بیش از پیش این ورزش مورد استقبال سریامه گذاران قرار گیرد

 

همچنین در خصوص ایجاد کارگروه بازاریابی در فدراسیون ها به خصوص فدراسیون کوهنوردی و هیئت های تابعه و به تبع آن حضور مسئولین بازاریابی و مارکتینگ در باشگاه های کوهنوردی یکی از مهمترین وظیفه رئیس آینده فدراسیون کوهنوردی و همچنین روسای هیئت های شهرستانها و استانها و مدیران باشگاه ها است که می توانند به جامعه ورزشی خود به خصوص پایگاه قهرمانی کمک شایانی نمایند

رئیس آینده فدراسیون کوهنوردی می بایست فردی مدیر و کارشناس امور اقتصادی و بازاریابی باشد

بنابراین در انتخابات روسای فدراسیون ها و هیئت های شهرستانها و استانها ، جامعه ورزش کشور به ویژه جامعه کوهنوردی می بایست فردی را انتخاب کنند که آن فرد جدا از توانایی های فنی از سه علم مدیریت ، اقتصاد و بازاریابی برخوردار باشد و سپس آنها نیز با این سه خصوصیت مدیران باشگاه ها را جهت اخذ مجوز باشگاه ورزشی تائید کنند

 

این استاد دانشگاه ادامه داد و افزود : باشگاه ها به خصوص باشگاه های کوهنوردی بنگاه های اقتصادی خوب و سالمی هستند و جدا از آنکه باید به جذب علاقه مندان به ورزش کوهنوردی و صعودهای ورزشی بپردازند همین طور نیز باید به حفظ اعضای خود و فراهم نمودن موقیعت های پیشرفت و ترویج قهرمان پروری که از وظایف اصلی و موثر مدیران باشگاه ها است حرکت کنند که در این جا بحث حضور مدیر مارکتینگ در باشگاه های کوهنوردی پررنگ تر می شود و معرفی برند باشگاه و نیروهای مستعد و فنی ، به سرمایه گذاران از اجزای مهم کار ، کارگروه بازاریابی است

در بحث بازاریابی باشگاه های کوهنوردی همچون آرش ، دماوند ، خانه کوهنوردان ، ایران کوهستان موفق تر از سایر باشگاه ها عمل کرده اند

وی خاطرنشان کرد : این همه باشگاه های کوهنوردی یا گروه های کوهنوردی سابق در کشور فعالیت می کنند

به نظر شما چرا بعضی از باشگاه ها همانند باشگاه کوهنوردی آرش ، دماوند ، خانه کوهنوردان ، ایران کوهستان در بحث قهرمانی ، صعودهای برون مرزی و آموزش موفق تر از بقیه باشگاه ها عمل کرده اند ؟؟؟

 

آیا این موفقیت به خاطر آن نبوده است که این باشگاه ها بر روی برندینگ و ترویج پایگاه قهرمانی ، بازاریابی خوبی داشته اند ؟؟؟

 

دکتر پرویز درگی همچنین در خصوص نقش فدراسیون و هیئت های کوهنوردی شهرستانها و استانها در امر بازاریابی باشگاه های کوهنوردی گفت : در بازاریابی ورزش ، فدراسیون و هیئت های کوهنوردی سراسر کشور باید به این نکته توجه ویژه ای داشته باشند که ما یک محیط ماکرو و یک محیط میکرو داریم

 

یعنی اینکه باشگاه های کوهنوردی چه کارهایی می توانند انجام دهند که همنوردان بالفعل ، عضو دائم باشگاه شوند و در اکثر برنامه های آموزشی و کوهنوردی باشگاه مشارکت نمایند و سایر باشگاه های کوهنوردی که رقیب ما محسوب می شوند چه امکاناتی و خدمات بهتری به اعضای خود ارائه می دهند و از چه فروشگاه های کوهنوردی و سرمایه گذارانی ، امکانات و خدمات بهتری نسبت به باشگاه شما به اعضای خود تقدیم می کنند و نیز از چه مربیان دلسوز و به نامی استفاده می کنند ، به همه این موارد محیط میکرو یعنی محیطی که به ما نزدیک تر است گفته می شود

 

اما محیط ماکرو محیطی است که به ما نزدیک نیست و از حدود و اختیارات و تصمیمات باشگاه ها خارج است و آن محیط بزرگتر از محیط ما می باشد و آن فدراسیون ها و هیئت های شهرستانی و استانی است که هر کدام می بایست بسترسازی مناسبی را برای حضور سرمایه گذاران ، قهرمانان و مربیان به نام در کیله باشگاه های کشور فراهم سازند و این یکی دیگر از وظایف اصلی و مهم و موثری است که بروی دوش فدراسیون ها و هیئت های سراسر کشور به ویژه کوهنوردی است

 

همین طور همین فدراسیون کوهنوردی و کلیه هیئت های شهرستان ها و استان های تابعه هستند که صحبتها و مشکلات خانواده بزرگ و صمیمی کوهنوردی کشور را به گوش نمایندگان مجلس شورای اسلامی و به ویژه وزیر ورزش و جوانان می رسانند که متاسفانه کاملا مشهود است که مسئولین امر در این مسئله در سطح کشور بسیار ضعیف عمل کرده اند و نقش تسهیل سازی برای جامعه کوهنوری کشور به خصوص باشگاه ها و گروه های کوهنوردی سابق به خوبی ایفا ننموده اند

 

دکتر پرویز درگی رئیس انجمن علمى بازاریابى ایران در پایان افزود : روسای فدراسیون ها و هیئت های شهرستانها و استانها به ویژه کوهنوردی می بایست به درستی نقش ارتباط سازی بین اعضای باشگاه ها با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و به ویژه وزیر ورزش و جوانان به گونه ای پیوند بزنند که ورزش کوهنوردی به عنوان یکی از ورزش های اصلی همگانی و قهرمانی قرارگیرد و همچنین آنان نیز به همراه مدیران باشگاه باید در کلاسهای بازاریابی ورزشی شرکت کنند و از مشاورین و متخصصین اصلح و مطرح در حوزه ورزش کوهنوردی استفاده کنند که از همین رسانه اعلام می دارم انجمن علمى بازاریابى ایران هر کمکی در راستای ترویج ورزش کوهنوردی و پایگاه قهرمانی به فدراسیون کوهنوردی و هیئت های تابعه و همچنین باشگاه های کوهنوردی دریغ نخواهد کرد

مشاورین بازاریابی چه کمکی می توانند به ورزش کوهنوردی و صعودهای ورزشی داشته باشند ؟

شاید این سوال در ذهن مخاطبین به خصوص جامعه کوهنوردی کشور به وجود بیاید که مشاورین بازاریابی یا همان مدیران مارکتینگ چه کمک هایی می توانند به این ورزش اخلاق مدار داشته باشند ؟

که در پاسخ باید بگویم رئیس و مسئولین کارگروه های فدراسیون کوهنوردی و هیئت های شهرستانها و استانها و همچنین مدیران باشگاه های کوهنوردی باید در ابتدا از خود بپرسند ؛ علاقه مندان به ورزش کوهنوردی و صعودهای ورزشی چه کسانی هستند ؟ و خواسته های آنها چیست ؟ و رقبای ما در ورزش اخلاق مدار کوهنوردی چه کسانی هستند ؟ و نقاط قوت و ضعف ما و همچنین رقبای ما چیست ؟

 

در واقع رئیس و مسئولین آینده کارگروه های فدراسیون کوهنوردی و هیئت های شهرستانها و استانها و همچنین مدیران باشگاه های کوهنوردی در ابتدا باید به درستی و به خوبی بازار هدف خود را بشناسند که فرصت یابی و فرصت شناسی یکی از وظایف مهم و موثری است که باید از سوی آنان مورد توجه ویژه ای قرار گیرد که اگر در این مسئله استراتژیهای خوبی تدوین کنند و طبق برنامه راهبردی کوتاه مدت یک ساله ، میان مدت ۵ ساله و بلند مدت ۱۰ ساله گام بردارند صد در صد ورزش کوهنوردی در ایران در رده های نخست فدراسیون ها قرار می گیرد و بودجه های خوبی از سوی وزارت ورزش و جوانان اختصاص می یابد و در نهایت به تصویب مجلس شورای اسلامی می رسد

 

گر بخواهید در این یکدم عمر
نیک جویای حقایق باشید
و به چشم همه نیکان جهان
بس برازنده و لایق باشید
هدفی ناب بیابید و در راه وصال
عالم عامل عاشق باشید

 

 

 

کد خبر : ۹۵۴۹۳۱۹

خبرنگار  : امیرحسین رحیمی / ۹۵۰۵۱۰۲

عکاس : شاهین نجاتی / ۹۵۰۸۱۰۸

 

 

 

آدرس لینک خبر در تلگرام :

تعداد بازدید کنندگان خبر در تلگرام : نفر