image_pdfimage_print

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رادیو کوهنورد ؛ الان دنیا زوم کرده به صعود قلل ناشناخته و قلل فنی حتی اگر ارتفاعش پایین باشه و خوشحال بودیم که ما اولین ایرانیانی هستیم که داریم به این قله صعود می کنیم و تجربه نوین و جدیدی رو به ایران منتقل می کنیم

سلام به همه دوستان گلم

براتون از سفری گفتم به قلب ماجرا از رود پنج به طول۹۹۰ کیلومتر

سفری پر ماجرا و زیبا گفته بودم که ۲روز تمام با لندکروز رانندگی کردیم تا به آخرین روستاهای منطقه پامیر تاجیکستان رسیدیم.

منطقه پامیر شرقی روستاهای زیبایی دارد.

محل اقامت ما روستای لنگرود بود.

از اونجا عقد قرار داد شد و باربرهااماده شدن برای بردن دود۲۰۰کیلو بار به ارتفاعات .

ارتفاعاتی که به واقع ما فقط نقشه کروکی اش رو از از گوگل گرفته بودیم.

و دیگه اطلاعات دیگه ای نداشتیم .

هیچ اطلاعاتی نداشتیم که قلع تیبیریسکو رو چه کسی صعود کرده و در چه فصلی .

ما دل و ارادمون قوی بود. یک دل و یک جان به طرف بالا می‌رفتیم .

هزینه ها همش شخصی بود و بچه ها خودشون پرداخت میکردن ‌.

چیزی معادل نفری ۱۰۰۰دلار هزینه کرده بودیم به همراه هزینه بلیط که حدود ۳و نیم میلیون تومان شده بود و ما از مشهد مقدس به تاجیکستان به وقت دوشنبه پرواز کردیم و از اونجا به ارتفاعات بالای ۴هزار متر رفتیم تا اینکه آماده صعود شویم‌ .

دوستان خوبی در کنار بنده بودند دوستانی که میل داشتن با کسب این تجربه راهی پیدا کنن برای دست یابی به قلل ۸هزارمتری جهان.

منطقه انگلز یا منطقه شمالی پامیر شرقی و منطقه ای که ما رفتیم بسیار زیبا ست .

منطقه‌ای که ما رفتیم رو می شه اینجوری گفت که مجموعه قلل بسیار زیبایی اون رو محاصره کرده از قلل ۶۰۰۰ تا ۶۷۰۰٫

قله ای که ما انتخاب کرده بودیم تبلسکو بود که فقط یک صعود ازش داشتیم که حتی محلی ها هم از اون اطلاعات کمی داشتن.

کمپ اصلی این قله بسیار زیباست دارای دریاچه ای بسیار قشنگ با گل های زیبا و مردمی بسیار مهربان.

خون گرم و انگار که وارد ایران قدیم شدیم.

با لهجه های شیرین ایرانی مخلص ، سعدی وحافط و‌خیام و‌بزرگانی چون رودکی.

اینجا احساس غریبی نمی کنی اینجا هم زبان تو هستند وهم درد و هم دل تو.

به تو راهنمایی می دهند.

و احساس خوبی داری ، انگارکه توی ایران قدیم هستی .

با یک روز استراحت ، خودمون رو به ارتفاعات ۴۸۰۰ متر رساندیم با کمک باربرانی که بودن کمپ رو ایجاد کردیم و تیم رو پایین فرستادیم. ۲ نفر از بچه‌های فنی که قبلاً کار کرده بودن و ارتفاعات بالارو صعود کرده بودن فرستادیم برای شروع قسمت بالایی کار.

روز بعدش دریک روز خیلی خوب ۲ نفری حدود۲۰۰ /۳۰۰ متر طناب رو به ارتفاعات بالا حمل کردیم

منطقه بسیار زیبا دارای حیات وحش قوی بود که مارو به وجد می‌آورد برای صعودی دلچسب.

در انتظار دوستان بودیم که از پایین برگردن و صعود همگی رو داشته باشیم .

حدود۱۰۰متزی به سوی قله پیش رفتیم و بارها و گذاشتیم و به کمپ ۱ مراجعه کردیم تا روز بعد دوستانمون بهمون ملحق شوند.

الان دنیا زوم کرده به صعود قلل ناشناخته و قلل فنی حتی اگر ارتفاعش پایین باشه و خوشحال بودیم که ما اولین ایرانیانی هستیم که داریم به این قله صعود می کنیم و تجربه نوین و جدیدی رو به ایران منتقل می کنیم .

سطح بچه‌ها از نظر سنی خیلی قشنگ بود.

از ۲۳ ساله در این تیم بودند تا ۷۴ ساله.

این اختلاف قشنگی بود اون تجربه درکنار این سن جوان بودن می شد آمیزه ای قشنگ برای صعودی دلچسب.

معمولا ما شبها راه می رفتیم شبها ساعت ۱۱شب گام ها کشیده می شد در دل مهتاب که آرام آرام به ما روشنایی می داد.

صخره ها رو بالا می‌کشیدیم و ما آروم ارتفاع می‌گرفتیم

تا خودمون رو به ارتفاع ۵۵۵۰ متر که از روز قبل وسایلمون رو گذاشته بودبم رسیدیم ‌.

آروم آروم منطقه سرخوشی خودش رو از دست داد و وارد مناطق فنی شدیم .

دست به سنگ شدیم و از دهلیز های یخ و برف شروع کردیم تا بتوانیم خودمون رو به مرز۵۸۰۰ و ۶۰۰۰ متر برسونیم ‌

جایی که تجارب علمی نیاز کار می شد.

و دیگه باید سلام داد به صخره های سترگ و سلام باید داد به یخ و برف ‌ آنجا که نفس بالا نمی یاد و شما به نرمی فقط آرزو میکنی کاش دیگه سربالایی نباشه کاش دستم توی دست رفیقم باشه و منو بکشه روی قله.

خوشحالیم ، خوشحالیم که ۸ نفر ایرانی توانست اولین تجربه رو به ارتفاع ۶۰۰۰ متری داشته باشد