البرز – به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رادیو کوهنورد در استان البرز ؛ در سالهای گذشته جمعیت هلال احمر کشور بر اساس اصول هفتگانه خود شماره ۱۱۲ ندای امداد را راه اندازی کرد تا بیش از پیش درکنار مردم باشد و به موقع و سریع بتواند مصدومین حوادث جاده ای ، کوهستان ، آوار ، سیلاب ، بلاهای طبیعی را نجات دهد
مهمترین قابلیتهای شماره ۱۱۲ ندای امداد ، بین المللی بودن آن درحوزه اتحادیه اروپا است که می توان حتی بدون داشتن سیم کارت با شماره ۱۱۲ ندای امداد تماس بگیرید و امدادگران داوطلب جمعیت هلال احمر به صورت شبانه روزی پاسخگویی شما مردم باشند همچنین اپراتورهای مراکز شماره ۱۱۲ ندای امداد برای جلوگیری از مزاحمات تلفنی از پیشرفته ترین سامانه های امداد بهره مند هستند و جدا از ضبط و بایگانی مکالمات ، کلیه تماسها را رصد ، کنترل و مانیتورینگ می کنند
در پنجم دی ماه سال گذشته پس از وقوع حادثه توچال رئیس سازمان امداد و نجات کشور در بخشی از صحبتهای خود باز به شماره ۱۱۲ ندای امداد اشاره ای داشت و از همه رسانه های کشور دعوت کرد تا بیش از پیش نسبت به اطلاع رسانی شماره ۱۱۲ ندای امداد اقدام کنند
از امکانات و تجهیزات ارتباطی این مراکز میتوان به تجهیزاتی از قبیل ویدئو کنفرانس ، تلفنهای ماهواره ای ثریا و اینمارست ، خطوط تلفن ثابت و VOIP، فاکس و سیستمهای مخابراتی بیسیم (HF و VHF) و شماره اضطراری ۱۱۲ با قابلیت پاسخگویی ۲۴ ساعته اشاره کرد
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات ( EOC ) و به طبع آن استانهای کشور با هدف مدیریت اطلاعات ، منابع و اطلاع رسانی شروع به فعالیت کردند و اکثریت نرم افزارها و دستگاه ها توسط امدادگران داوطلب ایرانی طراحی و راه اندازی شده اند و کلیه مراکز ندای امداد با تمام دستگاه هایی همچون مدیریت بحران ، موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ، سازمان هواشناسی کشور، مرکز فوریتهای پزشکی کشور ( اورژانس ) ، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور ، مرکز کنترل و فرماندهی عملیات پلیس راهور ناجا ارتباط مستقیم دارند و همچنین کلیه ارتباطات این مرکز از تلفنهای ماهواره ای ثریا و اینمارست پشتیبانی می کند
شماره ۱۱۲ ندای امداد ، سامانه ای است که برای نخستین بار در تاریخ تاسیس جمعیت هلال احمر به منظور ثبت دقیق و لحظهای عملیات و خدمات امداد و نجات بر روی بستر شبکه اینترنت به صورت برخط آغاز به کار کرد و عموم مردم و رسانه ها می توانند با مراجعه به سایت www.raro.ir اطلاعات و داده های این مرکز را مشاهده و جهت اطلاع رسانی بازنشر کنند
در ادامه خلاقیت های امدادگران داوطلب این جمعیت طراحی نرم افزار Web GIS و نرم افزار EOC MOBILE است که در نرم افزار Web GIS به منظور تامین نیازهای اضطراری عملیات امداد و نجات در دو بخش عملیات جستجو و نجات و عملیات امداد رسانی در زلزله طراحی شد که از ویژگیهای بارز این نرم افزار میتوان به قابلیت نمایش موقعیت مکانی زلزله ، نمایش لایههای اطلاعاتی نفوس و مراکز فعال جمعیت هلال احمر ( شعب ، پایگاهها و مراکز امدادی ) تا شعاع مشخص تحت تاثیر حادثه ، امکان تهیه طرح عملیاتی منطقه ، نمایش عملیات امداد و نجات در یک دوره خاص در محدوده مکانی مشخص اشاره کرد و نرم افزار EOC MOBILE نیز حاوی اطلاعات پایگاههای امداد ونجات ، شعب و مراکز استانی جمعیت هلال احمر کشور با امکان دریافت آخرین اطلاعات وضعیت آب و هوایی کشور، آخرین اخبار زمین لرزههای بوقوع پیوسته در کشور و امکان مکان یابی فرد گم شده از طریق پیامک ارسالی به مرکز پاسخگویی اضطراری با شناسایی موقعیت جغرافیایی فرد مفقود شده در کمترین زمان ممکن ، در دو نسخه عمومی و تخصصی مدیران مراکز طراحی و پیاده سازی شده است
همچنین سامانه صندوق صوتی ندای صلح نیز در آذرماه سال گذشته به دستور دکتر کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر به منظور اعلام و اعلان مشکلات و مسائل مرتبط با حوزههای مختلف جمعیت از سوی شهروندان ، امدادگران ، نجاتگران ، داوطلبان و پرسنل در آذر ماه سال ۱۳۹۹ راه اندازی شد که شما می توانید در تماس با شماره های ۸۴۰۳۱۰۰۰-۰۲۱ و ۸۴۰۳۱۱۱۱-۰۲۱ مسائل خود را در سامانه ندای صلح به صورت پیام صوتی مطرح کرده و از طریق پیامک ارسالی از سوی این سامانه ، کد پیگیری پیام خود را دریافت کنید
بدیهی است پاسخ مراجعان پس از بررسی به صورت پیام صوتی در سامانه مذکور بارگذاری و منتشر و مراجعان می توانند در تماس مجدد با سامانه و با استفاده از کد پیگیری دریافتی ، راهنمایی لازم و پاسخ خود را دریافت کنند
خبرنگار : امیرحسین رحیمی / ۹۵۰۵۱۰۲