البرز – به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رادیو کوهنورد از استان البرز ؛ مهرداد کیایی شهردار کرج در این مراسم گفت: هنوز پس از ۱۹ سال نمیتوانیم به صورت قطعی زمان بهره برداری نهایی مترو کرج را مشخص کنیم اما امروز پس از انجام تستهای لازم و بعد از راه اندازی آزمایشی فاز نخست خط ۲ متروی کرج ، امیدواریم با حمایت دولت سیزدهم روند کار برای بهره برداری قطعی قطار شهری کرج به سرعت طی شود تا مردم این کلانشهر از نعمت مترو بهرهمند شوند.
دکتر احمد وحیدی وزیر کشور نیز در این مراسم افزود: امیدوارم شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر کرج – دوره ششم بتوانند در کمتر از ۲ سالی که خود آنان به مردم قول دادند، تمامی ایستگاههای خط ۲ قطارشهری کرج را افتتاح و خط درون شهری را به مترو کرج (پل فردیس) وصل کنند و دولت سیزدهم نیز در سال جاری نیز نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داد که در سال آینده نیز مبالغ بیشتری را برای پیشرفت این پروژه تخصیص خواهیم داد تا مردم استان البرز پس از ۱۹ سال از نعمت متروی درون شهری برخوردار شوند
مترو کرج بازوی گردشگری استان البرز
حتماً میدانید مترو یک پدیده جدیدی در صنعت گردشگری در دوران امروزی به حساب میآید، به نام “متروگردی” و کاملاً مشخص است که گردشگران خارجی برای بازدید از متروی هر استان سرمایه گذاری و هزینه پرداخت می کنند تا از هر یک از ایستگاه های مترو پیاده و سوار شوند و از معماری آن ایستگاه بازدید و با عکس های یادگاری آن را به رخ جهانیان بکشانند، اما آیا در واقعیت، متروهای ایران اینگونه اند ؟
نزدیک به ده سال است که کشورهای همسایه همچون روسیه، ترکیه، دبی، آذربایجان، ارمنستان اکثریت ایستگاه های درون شهری خود را با معماری پیشینه تاریخی خود آغشته کردهاند تا گردشگران را به پدیده جدیدی به نام متروگردی جلب کنند که جذب سرمایه و درآمد پایداری را برای کشورشان از صنعت گردشگری رقم بزنند
وقتی به سایت مترو استانبول نگاهی می اندازیم می بینیم برای پایدار نمودن جذب درآمد از این صنعت پولساز، گردشگران خارجی باید برای بازدید از معماری و تاریخچه کشور ترکیه و شهر استامبول و حتی برای تغییر خط دوباره هزینه پرداخت کنند و آنجا جالب تر میشود که نقشه مترو و شهر استانبول به زبان فارسی نیز ترجمه و در اختیار گردشران ایرانی قرار می گیرد.
دنیا بر این باور است که استفاده از مترو به میزان چشمگیری در وقت و هزینه شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی صرفهجویی به دنبال دارد با این حال جالب است بدانید که از زمان افتتاح متروی استان اصفهان، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی این استان به عنوان عضو اصلی کمیته پنج نفره تصمیات مترو، حضور داشته و طبق اسناد موجود بارها بر اساس اختیاراتی که در حوزه فرهنگ و گردشگری به آن داده شده، تصمیات این کمیته را وتو کرده است (وتو، اصطلاحی در زبان لاتین به معنای «منع میکنم» است. این واژه برای لغو یکطرفه یک قانون به کار میرود)
حال به کلانشهر کرج بازمیگردیم نه به تهران، به قول سعدی (ره):
سخن عشق تو بی آن که برآید به زبانم
رنگ رخساره خبر میدهد از حال نهانم
گاه گویم که بنالم ز پریشانی حالم
بازگویم که عیان است چه حاجت به بیانم
هیچم از دنیی و عقبی نبرد گوشه خاطر
که به دیدار تو شغل است و فراغ از دو جهانم
گر چنان است که روی من مسکین گدا را
به در غیر ببینی ز در خویش برانم
من در اندیشه آنم که روان بر تو فشانم
نه در اندیشه که خود را ز کمندت برهانم
گر تو شیرین زمانی نظری نیز به من کن
که به دیوانگی از عشق تو فرهاد زمانم
نه مرا طاقت غربت نه تو را خاطر قربت
دل نهادم به صبوری که جز این چاره ندانم
من همان روز بگفتم که طریق تو گرفتم
که به جانان نرسم تا نرسد کار به جانم
درم از دیده چکان است به یاد لب لعلت
نگهی باز به من کن که بسی در بچکانم
سخن از نیمه بریدم که نگه کردم و دیدم
که به پایان رسدم عمر و به پایان نرسانم
گزارش تصویری ( عکس ) افتتاح خط ۲متروی کرج
خبرنگار : امیرحسین رحیمی / ۹۵۰۵۱۰۲
عکاس : مرتضی محمدی / عکاس پایگاه خبری روشنای راه / خبرگزاری ایسنا و باشگاه خبرنگاران جوان
فرم تماس