البرز – به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رادیو کوهنورد در استان البرز ؛ یکی از شاهدان عینی حادثه توچال در گفتگو با خبرنگار این رسانه گفت : حدود ساعت ۱۲ ظهر نزدیک قله توچال شاهد شروع باد نسبتا شدیدی بودیم که بلافاصله از ادامه صعود منصرف شدیم و با احتیاط و در نظر گرفتن امنیت به سرعت به سمت پائین فرود را آغاز کردیم

وی در ادامه افزود : قبل از صعود ، سایت هواکوه را مشاهده کردیم که متاسفانه پیش بینی غیر واقع و مورد انتظار را منتشر کرده بودند و سرعت باد را ۱۶ و پیشینه دما را منفی ۹ درجه پیش بینی کرده بودند که خلاف بر آن در قله توچال رخ داد

این شاهد عینی در خصوص گذراندن دوره های آموزشی ورزش کوهنوردی و صعودهای ورزشی گفت : در دوره های آموزشی همنوردان می آموزند که در مسیرهای زمستانه چگونه صعود کنیم و از کجا نیز از ادامه صعود منصرف شویم

او در پایان صحبتهای خود خاطرنشان کرد : گذراندن دوره های آموزشی ، همراه داشتن پوشاک و کفش مناسب یکی از مهمترین مباحثی است که می تواند از بروز حادثه پیشگیری کند

همنورد احمد افخمی مسئول سابق کمیته آموزش هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان کرج در ادامه در گفتگو با خبرنگار این رسانه گفت : متاسفانه کوهروها ، طبیعت گران و گردشگران و حتی برخی از کوهنوردان اصلا هیچ توجهی به بحث آموزرش و پوشاک و کفش مناسب ندارند و باور و تصورشان بر این است که ورزش کوهنوردی و یا کوهپیمایی آموزشی نیاز ندارد

وی در ادامه افزود : ورزش کوهپیایی و کوهنوردی یکی از علمی ترین ورزشها است که اگر همراه با علم این ورزش در کوهستان و ارتفاعات حتی در ارتفاعات نزدیک شهرها گام برنداریم صد در صد در آینده ای نه چندان دور دچار حادثه خواهیم شد

همنورد احمد افخمی در پایان صحبتهای خود اشاره ای به حادثه توچال داشت و خاطرنشان کرد : مهمترین علل حادثه توچال ، متاسفانه غرور کاذب برخی از کوهروها و کوهنوردان بوده است و زمانی که بر حسب دوره های آموزشی می بایست از صعود به قله صرف نظر کرد و به سمت دامنه بازگشت عده ای بر توانمندی های کاذب خود باور دارند و گروه و دوستان خود را دچار مشکل و حادثه می کنند که این مورد در بین عصر حاضر بسیار در حال رواج است

در پایان این گفتگوها همنورد پیشکسوت رحیم قره داغی و همنورد پیشکسوت عضو محمد مومن کیا عضو تیم جستجو و نجات هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان البرز به همه کوهنوردان به ویژه کوهروها توصیه کردند : زمانی که در حین یا در همان ابتدای صعود بهم ریختگی آب و هوا و شرایط نامساعد جوی را مشاهده و یا از دیگر کوهروها و کوهنوردان متوجه این شرایط می شوند می بایست به سرعت در مسیر امن ارتفاع خود را کاهش و به دامهه بازگردند