البرز – به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رادیو کوهنورد از استان البرز ؛ در این نشست، مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باتوجه به اهمیت ترویج کتاب و مطالعه که یکی از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری نیز هست، مسئولین و مردم هم باید برای انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران مشارکت و همه دستگاه‌ها و نهادهای هر استان یا شهرستان، طرح و برنامه عملیاتی خود را به دبیرخانه ارسال نمایند و استان و شهرستانی، عنوان پایتخت کتاب ایران را از هیات داوران در شورای مربوطه از آن خود خواهد نمود که دارای طرح‌های مطالعاتی، پژوهشی و عملیاتی باشد.

وی افزود: از آغاز اجرای طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران خرسندم که خیلی از مسئولین و مردم هر یک از استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور به تکاپو افتاده‌اند که قهرمان این طرح شوند، به همین علت چهار رویداد؛ باشگاه‌های کتابخوانی، مروجین کتابخوانی، روستاها و عشایر دوست‌یار کتابخوانی و پایتخت کتاب ایران در حال برگزاری و داوری است که طرح پایتخت کتاب ایران یک ایده جهانی است.

جانعلی پور خاطرنشان کرد: برای انتخاب هر یک از این رویدادها برای استانها و شهرستانهای علاقه‌مند در حوزه کتاب، باید دیپلماسی فرهنگی بین مسئولین آن استان و شهرستان وجود داشته باشد.

وی گفت: متاسفانه هنوز مطالبه‌گری در حوزه کتاب، در بین مسئولین و مردم برخی از استانها و شهرستانهای سراسر کشور صورت نگرفته است و استانداران به عنوان مقام عالی دولت در هر استان، می‌توانند بخشنامه‌ای در شورای اداری استان خود صادر و ابلاغ کنند که تمام مسئولین آن استان حتی در مصاحبه‌ها و جلسات خود، یک کتاب را به مردم معرفی کنند.

مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: مسئولین، مردم و علاقه‌مندان حوزه فرهنگ باید بدانند که انتخاب پایتخت کتاب ایران، مردمی است و فارغ از هر نگاه و دیدگاه سیاسی، به زودی توسط شورای انتخاب معرفی و اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: در بحث برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی نیز این نکته حائز اهمیت است که مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها و روسای ادارات شهرستانی سراسر کشور باید از تمامی جهات، برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی را کارشناسی و به فکر تغییر ذائقه مردم باشند و با ظرافت بیشتری چنین نمایشگاه‌هایی را برگزار کنند که هر خوراکی در حوزه فرهنگ به مردم ارائه نگردد.

جانعلی پور در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مراکز مهم ترویج کتابخوانی، زندان‌ها هستند که می تواند در شکوفایی کشور تاثیرات چشم‌گیری را در حوزه کتاب و مطالعه ایجاد کند.

گفتنی است: در سفر یک‌روزه دکتر یاسراحمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی، شورای سیاستگذاری پایتخت کتاب استان البرز، با حضور اسماعیل جانعلی پور مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ‌وارشاداسلامی و جمعی از مدیران و نویسندگان این استان در اداره کل فرهنگ‌وارشاداسلامی استان البرز، تشکیل جلسه داد.

 

لینک گزارش تصویری ( عکس )

خبرنگار و عکاس : امیرحسین رحیمی / ۹۵۰۵۱۰۲